Persiske tepper, tilreisende makeup-artister fra Paris og fest med Jean Paul Gaultier. Husker du det mye omtalte parfymeriet i Storgata på 90-tallet?
Da vi slapp historien sist, befant vi oss i de øverste lokalene på Kjøpmennenes varehus. Det blir 4 år her før Vigdis og Bjørnar kjøper Vestregata 50 i 1986, og salongen flytter hit fra KV-bygget.
Vigdis har i løpet av disse årene tatt utdanning på Naturheilschule og har et stort fokus på det naturmedisinske. Den lille familiebedriften tar fart og vokser raskt.
Nå jobber de to eldste døtrene til Vigdis i salongen. Det er Lill-Heidi Jentoft som forteller om hvordan hun og storesøsteren hjalp moren i salongen.
— Vi var mammas lille hjelpere. Jeg brukte å gjøre klart for kunder og fikk hjelpe til med enkle oppgaver som å fjerne ansiktsmasker. Mamma lærte oss masse om hudpleie.
I tiden før internett vokser Lill-Heidi og søstrene opp med motemagasiner som Vogue, Elle og Homes & Gardens på stuegulvet. Hun har ofte lurt på hvor moren har hentet inspirasjonen sin. Kanskje mye av det var fra akkurat disse magasinene.
— Mamma var en gründersjel, som fikk til så utrolig mye. Ofte var hun forut for sin tid, i det minste for et sted som lille Tromsø, i hjørnet av verden, forteller Lill-Heidi om Vigdis.
Etter hvert begynner Lill-Heidi som lærling i salongen. I tillegg jobber det to andre hudpleiere på fulltid, og en sykepleier på deltid. Solariene går fortsatt for fullt mot slutten av det glade 80-tallet.
Årene går og Vigdis Hudpleiesalong vokser seg ut av lokalene i Vestregata. Jakten starter for å finne nye lokaler.
— Vi hadde alle de fine fruene i byen innom hos oss, den gang alle gikk som Fru. En av dem var Fru Seim, som var kunde hos mamma. Det var familien Seim som eide Storgata 58, forteller Lill-Heidi.
I 1993 flytter salongen til nettopp disse lokalene i Storgata, hvor gullsmed Winterwold holder til i dag, og skifter etter hvert navn til Vigdis Parfymeri og Hudpleie.
Vigdis er en liten og staselig dame, og for noen kjent som “den lille Chanel-dama” i byen. Klærne, de handler hun hos Fru Pedersen på La Petite i Grønnegata.
— Hun ville være omringet av alt det vakre i livet, forteller datteren.
Når parfymeriet i Storgata åpner er det også en teppebutikk i baklokalet. Hele gulvet i salongen blir derfor dekket i persiske tepper.
— Det husker jeg godt. Det var et stort rødt persisk teppe ved inngangsdøra. Da folk kom inn trodde de at de måtte ta av seg på beina, deler Lill-Heidi lattermildt.
I stil med lokalet sitter puddelen Tommy som en statue i vinduet i lokalet og beundrer menneskene som vandrer forbi utenfor. Til tider lure han seg ut døra og tar selv en spasertur gjennom sentrum, før han vender tilbake til sin faste plass i vinduet senere på dagen.
Lokalet innredes i pompøse møbler spesialdesignet for butikken av en dansk møbelsnekker. Eksklusive merker som Helena Rubinstein, Guerlain, Givenchy, YSL og Kanebo gjør butikken blomstrende og svært attraktiv. Flere av disse merkene er ikke bare nye i Tromsø by, men også for Norge.
— YSL og Givenchy ble så populære hos oss at merkene sendte deres egne makeup-artister fra Paris til Tromsø for å møte våre kunder.
Anerkjente sminkører drar altså fra Europas motehovedstad til utkanten av verden for å besøke Vigdis Parfymeri og Hudpleie.
Invitasjonen går begge veier. Damene på parfymeriet drar til Paris. Hugues Launay, makeup artist for YSL, viser dem rundt i storbyen, på luksuriøse butikker hvor de blir servert champagne mens de handler.
Han drar med damene på nattklubb hvor de får hilse på Jean Paul Gaultier og hans entourage. En utrolig hyggelig mann som synes det er eksotisk med Tromsøværinger i Paris.
— Det er ikke alle som kan si at de har håndhilst på Jean Paul Gaultier, forteller Lill-Heidi mens hun mimrer tilbake til 90-tallet.
I bransjen er det viktig å følge med på trender, og Lill-Heidi starter på denne tiden med fargeanalyse på parfymeriet i Storgata. Byens damer, i alle aldre, flokker til for å finne sin palett av farger som kler dem best. De får makeup-veiledning og Lill-Heidi tilbyr dem et sesongbasert fargekart, så de enkelt kan finne det som passer dem, både av klær og sminke.
— Nå i 2024 er fargeanalyse populært igjen, så det er veldig gøy å se hvordan trender går igjen.
Vi går i møte med det nye århundret og ved starten av 2000-tallet begynner franchiser og større kjeder å etablere seg i Tromsø.
I 2002 flytter vi til Grønnegata og bytter navn til Essens Dagspa. Det elskede parfymeriet blir ikke med videre.
— Parfymeriet var sjelen og hjertet, og kundene var fortvilet da vi ikke tok det med til Grønnegata. Vi hadde jo en salgsavdeling der også, men den var ikke lenger hovedfokus, forteller Lill-Heidi.
For fokuset og verdiene til Vigdis og Essens har alltid vært hele mennesket. Mennesker, og det å ta vare på folk, har alltid vært viktig. Nå løftes spakonseptet frem, og vekten legges der.
— Noen ganger må man velge hvor man skal satse. Det var en sorg å legge ned parfymeriet, men det måtte til for at vi skulle videre. «Ja, men da går vi videre» pleide mamma å si. Jeg har alltid beundret stå-på-viljen hennes.
Og satsningen på spa viser seg å være verdt det, for Essens fortsetter å vokse i Grønnegata og blir et av landets største og første dagspa.
© 2024 Essens Vigdis Dagspa